Valors i principis fonamentals de la Carta del Paisatge del Lluçanès: Un paisatge per aprendre

Iniciem una sèrie de publicacions sota el títol “Valors i principis fonamentals de la Carta del Paisatge del Lluçanès” on farem èmfasi en els que són els principis fonamentals de la carta recordant-los i comentant-los bloc per bloc. El primer tracta sobre el bloc “Un paisatge per aprendre”.

Un paisatge per aprendreDes del primer moment, impulsors i participants de la carta del paisatge van tenir molt clara la importància de la sensibilització, l’aprenentatge i el coneixement com a aspectes clau per poder dur a terme una ordenació i gestió del paisatge del Lluçanès compartida i sostenible a llarg termini. El coneixement del paisatge i la sensibilització envers la importància de tenir-ne cura és una de les estratègies de futur bàsiques, però calia debatre quines eren les millors vies per aconseguir-ho. Aquest debat va tenir lloc durant el segon taller de la Carta, el passat 19 de febrer de 2015, l’acta del qual podeu consultar aquí.

“Les tres potes bàsiques pel bon funcionament d’un territori són: les persones, l’educació i el paisatge”.

Al taller es va parlar de la importància d’estimar el lloc on s’és, conscienciar-nos del que tenim, del seu valor, ja que només així ho podrem preservar. Però aquesta consciència ha de ser col·lectiva, i de responsabilitat compartida, sent per tant conscients de la importància de treballar de forma cooperativa, com a territori conjunt i amb un objectiu comú. Fet que comporta que totes les persones entenguin i coneguin el paisatge del Lluçanès, tant escolars, com joves, veïns i veïnes, gent gran, treballadors i responsables i gestors, posant per tant les eines que ho facin possible. Cal aprendre què és i com és el paisatge, i a la vegada el paisatge pot esdevenir una eina per aprendre a estimar un territori i a gestionar-lo de forma comuna.

Per tant, no hi ha dubte que un dels blocs dels Principis fonamentals de la Carta del paisatge del Lluçanès ha de ser que:

Volem un PAISATGE PER APRENDRE amb:

  • Un sentiment de pertinença al nostre paisatge i una responsabilitat compartida.
  • Un paisatge que inspira la responsabilitat i la cultura de la participació ciutadana i dels agents per la seva gestió i conservació.
  • Una població conscient i amb coneixement del valor del paisatge del Lluçanès, que se’l fa seu i que disposa d’eines per implicar-se en la cura d’aquests valors.
  • Uns propietaris i gestors del territori amb coneixement i recursos (eines i formació) per vetllar pel paisatge del Lluçanès.
  • Un coneixement i una saviesa populars i tradicionals vius, reconeguts i que es transmeten entre generacions.
  • Un espai acollidor i engrescador per a centres educatius, universitats i centres d’educació en el lleure que fomenta l’aprenentatge i la recerca i que té com a base de treball el paisatge.

Si coincidiu amb l’afirmació “volem un paisatge per aprendre”, si considereu que és important treballar plegats pel paisatge del Lluçanès o simplement us agrada el lloc on viviu, treballeu o visiteu… us animem a adherir-vos als principis fonamentals de la Carta del Paisatge del Lluçanès!

És molt fàcil, ho podeu fer enviant un correu a sdr.consorci@llucanes.cat, trucant al 93 888 00 50en persona a la seu del Consorci del Lluçanès, o bé a través d’aquest web:

Consulta els principis fonamentals i adhereix-t’hi! 

Us recordem que podeu seguir participant en la Carta del Paisatge del Lluçanès a través de les xarxes socials (twitter i instagram) amb l’etiqueta #paisatgelluçanès.

Comparteix l'article!